מה הן ברכות העולה לתורה?

שתף:Twitter ButtonGooglePlus ButtonFacebook Button

 

סדר הברכות לעולה לתורה ומקורן.

העולה לתורה: בָּרְכוּ אֶת אֲדֹנָ-י הַמְבוֹרָךְ

הקהל עונה: בָּרוּךְ אֲדֹנָ-י הַמְבוֹרָךְ לְעוֹלָם וָעֶד

העולה חוזר: בָּרוּךְ אֲדֹנָ-י הַמְבוֹרָךְ לְעוֹלָם וָעֶד

העולה מברך ברכת התורה: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָ-י אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים וְנָתַן לָנוּ אֶת תּוֹרָתוֹ, בָּרוּךְ אַתָּה
אֲדֹנָ-י נוֹתֵן הַתּוֹרָה

קהל עונה אמן והקורא בתורה מתחיל בקריאה. על העולה לקרוא בלחש עם החזן מילה במילה

בסיום הקריאה מברך העולה: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָ-י אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר נָתַן לָנוּ תּוֹרַת אֱמֶת וְחַיֵּי עוֹלָם נָטַע בְּתוֹכֵנוּ, בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָ-י נוֹתֵן הַתּוֹרָה, והקהל עונה אמן.

 

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים קלט סעיף ו’ : אומר ברכו והברכות בקול רם והאומרם בלחש טועה ויש אומרים שצריך לחזור ולברך בקול רם. הגה: כדי שישמעו העם ויענו ברוך ה’ המבורך לעולם ועד.

שולחן ערוך אורח חיים קלט סעיף ז’ : אחר שענו העם ברוך ה’ המבורך לעולם ועד חוזר המברך ואומר ברוך ה’ המבורך לעולם ועד כדי לכלול המברך עצמו בכלל המברכים:

 

מדוע הקריאה בתורה מתחלקת לשתי ברכות אחת לפניה ואחת לאחריה?

בית יוסף אורח חיים סימן קלט

כל הקורין מברכין לפניה ולאחריה. בריש פרק הקורא את המגילה עומד (כא:) תנא הפותח מברך לפניה והחותם מברך לאחריה והאידנא דכולהו מברכין לפניה ולאחריה היינו טעמא דתיקנו רבנן גזירה משום הנכנסים והיוצאים.

לפניה מברך - שולחן ערוך אורח חיים קלט סעיף ז’ : אפילו ברך ברכת התורה לעצמו ותיכף קראוהו לקרות בתורה צריך לחזור ולברך אשר בחר בנו כשקורא בתורה דמשום כבוד התורה נתקנה כשקורא בצבור:

אחריה מברך שולחן ערוך אורח חיים קלט סעיף י’ : ברכה אחרונה אשר נתן לנו תורת אמת זו תורה שבכתב וחיי העולם נטע בתוכנו הוא תורה שבעל פה: